fbpx

Negocjacje biznesowe, a trudna sztuka panowania nad emocjami

Jednym z elementów, które składają się na sukces w negocjacjach jest właśnie sztuka panowania nad emocjami. Niekontrolowany wybuch gniewu może zniszczyć wszystko, co zdążyliśmy wypracować do tej pory. Jak zatem opanować niepotrzebne emocje?

Rozpoznawanie emocji

Kluczem do panowania nad emocjami jest umiejętność ich rozpoznawania – zarówno u siebie, jak i u oponenta. Trzeba umieć nazywać emocje po imieniu – rozróżniać złość, poddenerwowanie, smutek, czy też radość, zadowolenie, spokój. Jednym z dobrych ćwiczeń dla negocjatorów jest zapisywanie na kartce emocji, które odczuwają w danej chwili oraz emocji, które chcieliby odczuwać – na przykład zadowolenie, dystans, pewność siebie itp. Analizując swoje emocje, nie zapominajmy o drugiej stronie – po przeciwnej stronie stołu siedzą ludzie, którzy również mają prawo do emocji (zwłaszcza w trakcie negocjacji). To, co mówimy my czy oponent w dużej mierze wynika właśnie z emocji, zatem umiejętność ich rozpoznawania pozwoli na zrozumienie, czym kieruje się dana osoba, na czym jej zależy. Rozpoznawanie emocji to pierwszy krok, by nad nimi zapanować, a panowanie nad emocjami to lwia część sukcesu w negocjacjach.

Rozpoznawanie przyczyn emocji

Kolejną ważną umiejętnością dobrego negocjatora jest rozpoznawanie przyczyny danej emocji – u siebie oraz u partnera w negocjacjach. Jeżeli widzimy, że nasz partner w trakcie spotkania przejawia złość, postarajmy się przeanalizować na chłodno, czy aby jego gniew jest słuszny i czy naprawdę ma podstawy, by odczuwać taką emocję. Możemy wtedy postarać się utemperować reakcje kontrpartnera, przedstawiając rozsądne, realne argumenty. Ważne, by w takich momentach zachować spokój i absolutnie nie podnosić głosu – prowadzone w ten sposób negocjacje biznesowe nie przyniosą korzyści żadnej ze stron. Jeżeli sam jesteś zły lub zdenerwowany, zastanów się czy nie wynika to przypadkiem z przemęczenia lub osobistych problemów.

Pamiętajmy, by w trakcie rozmów negocjacyjnych cały czas okazywać szacunek partnerowi. Złe emocje rodzą się wtedy kiedy naruszamy w jakikolwiek sposób potrzeby jak na przykład potrzeba roli, uznania czy odpowiedniego statusu.

Gdy emocje się pojawią

To, że emocje jednak się pojawią jest w nieuniknione. Jesteśmy przecież ludźmi a nawet najlepsi negocjatorzy, nie w każdej sytuacji potrafią zachować zimną krew. Jeżeli negocjacje biznesowe idą po naszej myśli – naturalną reakcją będzie odczucie zadowolenia. Jeżeli coś jest nie tak, może nas to zasmucić czy wywołać złość. Aby opanować niechcianą reakcję wystarczy po prostu opowiedzieć o emocji i o przyczynie z daną emocją związanej kontrpartnerowi. Tobie pozwoli to ochłonąć, a oponentowi zrozumieć twoje podejście. Takie podejście pozwoli na rozładowanie atmosfery i prowadzenie negocjacji w dalszym ciągu w przyjaznych warunkach.

Działa to oczywiście również w drugą stronę – jeżeli widzimy, że w drugim negocjatorze narastają emocje – pozwólmy mu na opowiedzenie o tym – jeżeli będzie tego chciał. W ten sposób zaskarbimy sobie zaufanie drugiej osoby, co z pewnością pomoże w osiągnięciu sukcesu w negocjacjach. Dodatkowo, jeżeli dana osoba opowie nam o swoich emocjach i ich przyczynach, może przynieść nam to informacje, dzięki którym skuteczniej przeprowadzimy negocjacje. Jeżeli widzimy że w oponencie narastają negatywne emocje, a on sam nie ma ochoty nam o nich powiedzieć, dobrym pomysłem będzie zarządzenie przerwy. W tym czasie można wybrać się na przykład na wspólny spacer, podczas którego nie będziemy rozmawiać o przedmiocie negocjacji.

Jedną z technik negocjacyjnych jest wprowadzanie drobnych symbolicznych gestów, które niewiele nas kosztują, a mogą okazać się pomocne – także w łagodzeniu emocji. Takim gestem, może być na przykład zaproszenie na lunch.

Podczas rozmów negocjacyjnych, umiejętność panowania nad emocjami jest obowiązkowa, by odnieść sukces. Istnieje wiele technik i ćwiczeń, których stosowanie przynosi wymierne efekty w trudnej sztuce poskramiania emocji. Wiele z nich poznasz, decydując się na nasze szkolenie z negocjacji i inne szkolenia sprzedażowe, podczas których w praktyczny sposób pokażemy Ci techniki radzenia sobie z emocjami.

Szkolenie handlowe dla 1 lub 2 osób? Sprawdź SPS!

dowiedz się więcej

Szkolenie sprzedażowe dla całego zespołu? Zobacz!

dowiedz się więcej

Szkoła
Profesjonalnej
Sprzedaży

Szukasz wskazówek jak lepiej i więcej sprzedawać? Pobierz e-booki, dzięki którym opanujesz najlepsze praktyki sprzedażowe od zaraz.

Logo Image
Logo Image
Logo Image
Logo Image
Logo Image
Logo Image
Logo Image
Logo Image
{"slides_column":"8","slides_scroll":"1","dots":"false","arrows":"false","autoplay":"true","autoplay_interval":"2000","loop":"true","rtl":"false","speed":"1000","center_mode":"false"}